وبینار خلاقیت در پژوهش همزمان با هفته پژوهش و فناوری
24 آذر 1399



برگزاری وبینار خلاقیت در پژوهش همزمان با هفته پژوهش و فناوری
وبینار «خلاقیت در پژوهش»، ۲۹ آذر ۹۹ همزمان با هفته ملی پژوهش و فناوری، به پیشنهاد کمیته پژوهش انجمن و مدیریت کمیته آموزش و مشاوره و گروه آموزش شرکت سماتک با حضور ۳۳ نفر برگزار شد.
جهان آرا ممی خانی، مدرس این وبینار، در ابتدا ضمن ارائه تعاریفی از پژوهش و خلاقیت، به باورهای اشتباهی که در مورد پژوهش وجود دارد اشاره کرده و سپس با تشریح فرایند پژوهش، مراحلی که در این فرایند نیاز به تفکر خلاق هست را مطرح کرد.
در ادامه نیز ضمن تشریح تفاوت بین تفکر همگرا و واگرا و نقش هر کدام در فرایند پژوهش، استفاده از هر دو نوع تفکر را در روند طراحی و اجرای یک پژوهش الزامی و اجتناب ناپذیر معرفی نمود.
وی با بیان اینکه متاسفانه علی رغم اهمیت تفکر خلاق در پژوهش، در هیچیک از آموزش های آکادمیک برای روش های پژوهش و تدوین پایان نامه و رساله های دانشجویی، آموزش آن و استفاده از تکنیک های مرتبط با خلاقیت گنجانده نشده است، گفت: این مساله به عنوان یک ضعف بزرگ، باعث شده تا ایده های نو و تفکر جدید در خروجی های پژوهش های انجام شده مشاهده نشود.
گفتنی است، این جلسه آموزشی پس از معرفی تعدادی از تکنیک های پرورش خلاقیت و نحوه استفاده از آنها همراه با ارائه مثال های کاربردی و پرسش و پاسخ خاتمه یافت.

https://t.me/womanngo



تفاهم نامه ی کارگروه کارآفرینی اجتماعی انجمن و کارگروه اجتماعی سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران
29 آذر 1399