روز جهانی کار داوطلبانه و آغاز هفته کار داوطلبانه و جهادی مبارک
15 آذر 1399



پنجم دسامبر مصادف با ۱۵ آذر، روز جهانی کار داوطلبانه و آغاز هفته کار داوطلبانه و جهادی است. انجمن زنان کارآفرین ضمن گرامیداشت این روز، برای همه فعالان عرصه کار داوطلبانه و جهادی آرزوی موفقیت دارد.
گفتنی است، امسال شهرداری تهران برای بزرگداشت روز جهانی کار داوطلبانه و درک اهمیت هفته کار داوطلبانه و جهادی که مصوبه شورای اسلامی شهر تهران است، در جذب مشارکت داوطلبان، برنامه‌هایی را با توجه به شرایط کرونایی این روزهای پایتخت اجرا خواهد کرد.

بر این اساس، روز شنبه ۱۵ آذر با عنوان «نقش تشکل‌های مردم‌نهاد در کار داوطلبانه»، یکشنبه ۱۶ آذر با عنوان «نقش کار داوطلبانه در بهبود وضعیت افراد آسیب‌دیده»، روز دوشنبه ۱۷ آذر با عنوان «نقش کار داوطلبانه در توان‌افزایی سالمندان، زنان و کودکان»، سه‌شنبه ۱۸ آذر با عنوان «نقش کار داوطلبانه در حفظ محیط زیست»، روز چهارشنبه ۱۹ آذر با عنوان «نقش کار جهادی در ترویج کار داوطلبانه»، پنجشنبه ۲۰ آذر با عنوان «نقش کار داوطلبانه متخصصان و صاحبان پیشه در توسعه کار داوطلبانه» و روز جمعه ۲۱ آذر با عنوان «نقش کار داوطلبانه محله‌محور در ارتقای کیفیت زندگی در محلات» نامگذاری شده است.
به بهانه روز جهاني داوطلب
آسيه علي نژاد
رییس کمیته اموزش و‌مشاوره انجمن زنان کارآفرین و مسئول کمیته کار داوطلبانه شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه

کار داوطلبانه یکی از ارزشمندترین واژه های ادبیات اجتماعی است. شاید نشود در واژگان محدود به سادگی کار داوطلبانه را تعریف کرد، کمک بدون چشم داشت، انسان دوستی، مهربانی، خیر رساندن و چندین و چند واژه دیگر در مفهوم کار داوطلبانه می گنجد.
در روزگاری که دولت ها به تنهایی برای اداره یک کشور و خدمات رسانی کافی نیستند، ترویج کار داوطلبانه از مسيرهايي است كه مي تواند وضعیت جامعه را بهبود بخشد.
بخش اصلی منفعت کار داوطلبانه صرف خیر عمومی شده و به کم رنگ تر کردن شکاف ها در جامعه انسانی منجر مي شود.
در ایران عموما کار داوطلبانه منحصر به کمک مالی به افراد و یا مؤسسات خیریه می شود. جمع آوری کمک های مالی برای آزادی زندانیان، ساخت مدرسه، درمانگاه، مسجد، خرید لوازم التحریر و … در جای خود خوب و باارزش هستند اما پتانسیل فعالیت های داوطلبانه بسیار بیشتر از محدوده ای است که به آن تاکنون پرداخته شده است.
استفاده از تجارب افراد و تخصیص زمان به عنوان یک فعالیت داوطلبي، ارائه آموزش رایگان ، هم صحبتی با سالمندان و بسیاری موارد دیگر می تواند فرصتی باشد که هم فرد داوطلب احساس مفید بودن داشته باشد و هم خدمات مورد نیازی از همنوعانش پوشش داده شود.
امروزه جامعه ما بیشتر از پیش نیازمند مشارکت اجتماعی و کار داوطلبانه است.
سازمان های مردم نهاد می توانند علاوه بر ترویج کار داوطلبانه با ارائه تعریف کاملی از فعالیت داوطلبی، فرصتی فراهم کنند که افراد برحسب علایق و تجربیاتشان در مجموعه ای از فعالیتها برای جامعه، شهر و کشورشان سودمند باشند.



هشتمین وبینار انتقال تجارب و‌معرفی الگوهای موفق کارآفرینی زنان در دانشگاه کردستان چهارشنبه ۵ آذرماه ساعت ۹ تا ۱۳
15 آذر