در راس قرار گرفتن رئیس جمهور در ستاد بحران کرونا، اولویت بخشی استراتژی «تقدم پیشگیری بر درمان»؛ مطالبه تشکل‌ها از رئیس جمهور
20 اسفند 1398



ضرورت اطلاع رسانی شفاف در مقابله با کرونا/چند توصیه به رئیس جمهور

دومین بیانیه‌ شبکه‌های تخصصی ملی سازمان‌های مردم‌نهاد، با تاکید بر اطلاع رسانی شفاف در مقابله با کرونا، منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این بیانیه که رئیس جمهور را مخاطب قرار داده است، بر اطلاع‌رسانی شفاف و به هنگام توسط دولت‌، رسانه ملی، و ستاد ملی مبارزه با کرونا، تاکید شده است.

– اطلاع‌رسانی شفاف و به هنگام از جانب ستاد ملی مبارزه با کرونا، رسانه ملی و همه مسئولین
و دستگاه‌های دولتی به صورت صدای واحد از ضرورت‌های شرایط بحران است. تفاوت در برخوردها و اطلاعات ارائه شده از طرف مسئولین مختلف، موجب تشدید بی‌اعتمادی، بلا تکلیفی مردم و بی‌اعتنایی به اخبار می‌شود و نهایتاً هزینه‌های مردم را نیز سنگین‌تر خواهد کرد.

– به منظور کاهش سفر و تردد در خیابان‌های شهرها به ویژه با نزدیکی به ایام عید که منجر به شیوع بیشتر ویروس خواهد شد، ضمن صدور دستورالعمل‌های شفاف و روشن و اطلاع‌رسانی کافی به مردم، نیروی انتظامی مسؤولیت اجرای این دستورالعمل‌ها را در سطح شهر و بین شهری عهده‌دار شود و قرنطینه استان‌های بحرانی در دستور کار فوری قرار گیرد. در غیر این صورت با مداخله‌های سلیقه‌ای مردم و مسئولین محلی علاوه بر گسترش ویروس، بحران‌های اجتماعی نیز پدید خواهد آمد.

– ممنوعیت کار کودکان کار و خیابان و دست‌فروشان و جلوگیری از فشار مضاعف بر این اقشار آسیب‌پذیر و نیز زنان سرپرست خانوار از طریق کمک‌های یارانه‌ای نقدی و بن از طرف دولت طی سه ماه آینده، توجه ویژه به پیشگیری در مناطق حاشیه‌نشین، پادگان‌ها و سایر مراکز نگهداری، تسریع در آزادی و مرخصی زندانیان؛ همچنین معافیت پرداخت جریمه بیمه و مالیات شرکت‌های خصوصی و مؤسسات غیردولتی در سه ماه آینده از سوی سازمان بیمه تأمین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی کشور.

– اطلاع‌رسانی ستاد ملی کرونا در مورد میزان کمک‌های اهدایی خارجی، اقلام و حجم کالاهای مکشوفه احتکار شده توسط مقامات انتظامی و میزان و محل مصارف آنها به صورت شفاف و نیز اطلاع‌رسانی دقیق در مورد نیازهای جامعه به مردم.

– پیشگیری علمی و عملی از بروز حوادث غیر مترقبه احتمالی مانند سیل در مناطق مختلف، به طوری‌که بحران در بحران ایجاد نشود. از جمله لایروبی رودخانه‌ها و ایمنی سدها که در زمره وظایف دولت است، در اولویت اقدامات قرار گیرد.

– استفاده از ظرفیت سازمان بهداشت جهانی و کمک‌های بین‌المللی از جهات مختلف بهداشت و درمان، تجهیزات و لوازم و منابع مالی.

– موظف نمودن رسانه ملی به اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق و تولید برنامه‌های با محتوا و مستند در مسیر ایجاد اعتماد اجتماعی. به همین دلیل میدان برای رسانه‌های فرا ملی فراهم شده و آنان نیز زمینه‌های کاهش امید اجتماعی را به وجود آورده‌اند. آسیب‌های اجتماعی و روانی ناشی از خانه‌نشینی در زمانی فشرده و پیوسته، با نبود برنامه‌های جذب کننده صدا و سیما، تشدید خواهد شد. از این نظر به رسانه ملی مأموریت داده شود تا در این مورد با استفاده از همه ظرفیت‌های علمی و اجرایی در حوزه‌های تخصصی مختلف به ویژه هنری، نقش اصلی خود را ایفا نماید.

– در پایان، بر این باوریم که استراتژی «تقدم پیشگیری بر درمان» باید در اولویت قرار گیرد و ضروری است تا برای هماهنگی‌های اجرایی ستاد بحران، بالاترین مقام اجرایی کشور در رأس آن قرار گیرد. بدیهی است که اتاق فکر مدیریت و فرماندهی بحران، سیاست‌گذاری و تعیین دستورالعمل‌ها و نوع مداخلات باید همچنان تحت سیطره وزارت بهداشت باشد. اجرای این موارد نیاز به ورود بالاترین مقام اجرایی کشور دارد که از شما می‌خواهیم این مهم را در اولویت اقدام قرار دهید. پرواضح است مشاوره‌های علمی با صاحب‌نظران دانشگاهی و به ویژه پزشکان فعال در عرصه بحران، ضروری‌ترین بخش مدیریت بحران است.



برگزاری جلسه مشترک انجمن زنان کارآفرین و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای
16 تیر 1399