نشست کارآفرینی اجتماعی زنان عوامل موثر و راهکارها
19 خرداد1398



نشست کارآفرینی اجتماعی زنان عوامل موثر و راهکارها

نشست تخصصی کار آفرینی اجتماعی زنان عوامل موثر و راهکارها به همت کارگروه کارآفرینی اجتماعی زنان انجمن زنان کارآفرین و‌با همکاری اداره کل اموربانوان شهرداری تهران با هدف بررسی راهکارهای موثر در توسعه کارآفرینی اجتماعی برگزارشد.

زهرا بهروزآذر ،سرپرست اداره کل امور بانوان شهرداری تهران در این نشست که با حضور جمع گسترده ای از زنان کارافرین شهر تهران ، و مدیران   این حوزه درشهرداری برگزارشد با اشاره به تاریخچه جهانی کارآفرینی اجتماعی گفت:

مفهوم‌ کارآفرینی‌ اجتماعی نیز از تعاملات‌ انسانی‌ و کنش‌ و واکنش‌ بشری‌ نشأت‌ گرفته‌ است که در قالب یک مؤسسه اجتماعی ظهور پیدا می‌کند و تلاش دارد تا به رفع نیازهای اجتماعی بپردازد که نه بخش خصوصی و نه دولت تمایلی به رفع آن‌ها ندارند. گرچه استفاده از واژگان کارآفرینی اجتماعی نسبتاً جدید است اما روش و شیوه فعالیت آن، ریشه‌ای قدیمی دارد. چرا که این مفهوم با فرآیند رفع نیازهای اجتماعی انسان‌ها همراه بوده است و محرک‌های کارآفرینانه برای رفع این نیازها ریشه‌ای قدیمی دارد، اما مدت‌ها طول کشیده است این پدیده شناسایی و بررسی شود و ادبیات آن تولید گردند.

وی گفت: کارآفرینان اجتماعی زاییده امروز و دیروز نیستند و مطالعه مختصری در تاریخ، به ویژه تاریخ غنی اسلام و ایران، نمونه‌های زیادی از کارآفرینی اجتماعی را نمایان می‌سازد و ویژگی های منحصر به فرد این مفهوم، ضرورت توجه ویژه به این مقوله را روشن میکند. از این رو این نشست به پیشنهاد و مشارکت انجمن زنان کارآفرین  با هدف بررسی راهکارهای موثر در توسعه کارآفرینی اجتماعی برگزارشد.

وی افزود: مدیریت شهری امروز فعالیت های خود را منحصر به مسایل کالبدی شهر نکرده و به عنوان یکی از بازیگران اصلی  در حل مسائل اجتماعی ورود پیدا کرده است و در همین راستا می بایست ابزارهای مفید و موثر شناسایی و مورد استفاده قرار بگیرد.

بهروزآذر با اشاره به اینکه فعالیت مراکز کوثر در ابتدا با هدف و ماموریت اجتماعی شکل گرفت گفت:این مراکز در ابتدا با هدف ایجاد  اشتغال پایدار برای زنان سرپرست خانوار شکل گرفتند ،اما اکنون به دلایلی از ماهیت فعالیت خود فاصله گرفته است و حوزه بانوان تلاش دارد تا با بهره گیری از تجارب موفق ،فعالیت این مراکز را به سمت کارآفرینی اجتماعی هدایت کند.

وی کارآفرینی اجتماعی را راه حل نوآورانه در رفع نیازهای اجتماعی از طریق ایجاد کسب و کار برشمرد و گفت:کارآفرینی اجتماعی نقطه تلاقی فعالیت بخش خصوصی،بخش عمومی و مردم در کنارهم است که در قالب یک موسسه اجتماعی ظهور پیدا می کند و هدف فعالیت آن سود حداکثری برای سهامداران و صاحبان سرمایه نیست ،بلکه رفع نیازهای اجتماعی جامعه مخاطب هدف نهایی است.

بهروزآذر برگزاری این نشست را فرصتی ارزشمند برای انتقال تجارب، شناسایی عوامل موثر در توسعه فرهنگ کارآفرینی اجتماعی عنوان کرد و گفت: اداره کل بانوان به عنوان یکی از متولیان توانمندسازی زنان شهر تهران، تقویت کارآفرینی اجتماعی در بین زنان را در دستور کار قرار داده است و از ایده ها و نظرات موثر دراین زمینه استقبال میکند.

 

 

درادامه این نشست زهرا صدر اعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت ،محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر  تهران ،کارآفرینی را فرایند خلق ارزش برشمردو گفت: در کارآفرینی اجتماعی  ارزشی خلق می شود که می تواند یک مساله را پاسخ بدهد ،این مساله می تواند محیط زیست باشد یا منحصر به بهبود کیفیت زندگی شود.

وی افزود: کارآفرینی اجتماعی فعالیت غیر انتفاعی و داوطلبانه است و کارآفرینان اجتماعی افرادی هستند که نسبت به مسایل جامعه دغدغه دارند و نسبت به آن احساس مسئو لیت کرده و تلاش می کنند بااستفاده از  روش های خلاقانه ،اثر بخشی مثبت در جامعه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه شهر تهران مسایل و نیازهای متفاوتی دارد گفت: شهرداری به عنوان یک نهاد خدماتی و اجتماعی می بایست ماموریت و رسالت خود را در حوزه  اجتماعی با استفاده از سرمایه های اجتماعی شهر انجام بدهد.در همین خصوص ابتدا باید بستر مشارکت و ایجاد افزایش اعتماد عمومی را فراهم کند.

صدرا عظم نوری بر حمایت  شورای اسلامی شهر تهران از کارآفرینی اجتماعی تاکید کردوگفت: در خصوص ساماندهی و توسعه کارآفرینی در سال های گذشته در شورای شهر آیین نامه هایی تصویب شده است که ظرفیت خوبی را در محلات ایجاد کرده است و انتظار می رود اداره کل امور بانوان به مسأله کارآفرینی اجتماعی زنان توجه جدی داشته باشد و ساز وکار آن را فراهم کند تا بتوانیم با استفاده از پتانسیل بانوان به مسایل شهر تهران بپردازیم.

 

دکتر سعید مدنی ،پژوهشگر مسائل اجتماعی درادامه این نشست به نقش کارآفرینی در مناطق اسکان غیر رسمی پرداخت و دکتر آراستی،عضو هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران توضیحاتی در خصوص مفاهیم پایه کارآفرینی اجتماعی و شرایط کنونی کارآفرینی اجتماعی در جامعه ارائه کرد.

معرفی فعالیت ها و برنامه های انجمن زنان مدیر کارآفرین و

ارائه تجارب کارآفرینی اجتماعی در شهربم پس از بحران و همچنین تجربه فعالیت کارآفرینی اجتماعی در سیستان و بلوچستان (خانه هدی) و دیگر کارآفرینان اجتماعی موفق از دیگر بخش های این نشست بود.

 

معرفی موسسه توسعه انسانی آینده برتر توسط مریم باریکانی عضو هیات مدیره جمعیت هسته اولیه جمعیت در سال ۱۳۹۳ و با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی در بین خیریه ها و سازمان های مردم نهاد شکل گرفت.

در ابتدای فعالیت ها تلاش کردیم از طریق آموزش های مختلف سعی کردیم با ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس بین کارتن خواب های بهبود یافته از اعتیاد و آموزش های تخصصی در زمینه فروش، بازاریابی و ایجاد و کسب و کار در راه اندازی ۳ کارگاه مهارتی مشارکت کنیم.

بعداز این تجاربی که داشتیم برای ادامه کار به صورت رسمی در سال ۹۵ از بهزیستی تهران و در سال ۹۷ از استانداری تهران مجوزهای لازم را جهت فعالیت کسب کردیم.

فعالیت رسمی خودمان را با مهارت آموزی به زنان در حوزه هایی مثل قالی بافی، خیاطی و چرم دوزی آغاز کردیم و می توانم گفت که تعداد قابل توجهی از این افراد توانسته اند از این آموزش ها درآمد کسب کنند.

از ابتدا اعتقاد موسسین مجموعه بر این بود ، برای تغییر در جامعه از خانواده ها باید شروع کرد و تغییر هم از مادر خانواده که نقش مدیر را در خانه داره باید آغاز شود

از این رو چشم انداز خودمان را بانوی ایرانی، امیدوار ، پویا و هدفمند قرار دادیم که از طریق آموزش های مختلف اجتماعی اقتصادی به زنان کمک کنیم تا به خودشناسی و خودباوری که به دست می آورند به جایگاه واقعی خود در جامعه و خانواده دست پیدا کنند.

تجربیاتی که با انجام این فعالیت ها به دست آوردیم کمک کرد تا مدل جدیدی را طراحی کرده در این مدل هر شرکت کننده متناسب با نیازها و استعدادهای منحصر به فردش آموزش می بیند تا بیشترین میزان اعتماد به نفس و ارزشمندی را احساس کند.

در این فرایند توانمندسازی به افراد کمک می کنیم کسب و کار خودشان را طراحی و ایجاد کنند و یا بیزنس موجود خودشان رو توسعه داده از طریق ارائه خدمات کوچینگ، منتورینگ و تسهیلگری کارشان را به پایداری برسانند.

قطعا بهترین وضعیت برای گروه هدف زمانی اتفاق می افتد که یک بستر یکپارچه مشارکتی که نیازهای مختلف آنها را پوشش دهد وجود داشته باشد بنابراین موسسه با رویکرد مشارکت و همکاری از تخصص و تجارب سایر موسسات همکار استفاده می کند تا بیشترین نیازهای این مخاطبان را برآورده کند.

بنابراین پروژه توان افزایی زنان با رویکرد کارآفرینانه را از سال ۱۳۹۶ در محله عبدل آباد طراحی و شروع کردیم که ۳ کسب و کار گروهی ایجاد شده و در حال حاضر در حال رسیدن به مرحله پایداری هستند.

در حال حاضر در منطقه فرحزاد مشغول فعالیت هستیم و از تیرماه هم بنا به تقاضای جامعه محلی ساکن عبدل آباد، دوره دوم پروژه توان افزایی زنان را استارت می زنیم و آمادگی کامل داریم تا با توجه به ویژگی گروه های هدف موسسات مختلف این پروژه را باز طراحی و اجرا کنیم.


شروع نوشتن اینجا...

مجمع عمومی سالیانه انجمن ملی زنان کارآفرین
23 خرداد1398