مراسم افتتاحیه دفتر نمایندگی انجمن ملی زنان کارآفرین
16 دی 1397

مراسم افتتاحیه دفتر نمایندگی انجمن ملی زنان کارآفرین

✅این مراسم روز پنج شنبه ۶ دی ماه با‌ حضور نمایندگان بخش دولتی، خصوصی، نهادهای مدنی و هیئت مدیره انجمن و بانوان کارآفرین با قرائت آیاتی از قرآن و سرود جمهوری اسلامی آغاز شد. مجرى برنامه آغاز شد.

✅فريبا مهديون، رئیس هیئت مدیره انجمن اولین سخنران این برنامه بود که با خوشامدگوئى به زنان توانمند گرگان و اعضاى انجمن كه از تهران و‌دیگر شهرها حضور یافته بودند به معرفى انجمن، تاریخچه و اهداف انجمن، كميته ها و كارگروهها و‌فعالیت های آن از جمله همایش ها، سفرهای استانی و‌پروژه ها، نشست های تخصصی، بازدید از کسب و‌کارها و نقد فیلم و‌کتاب پرداخت.

✅وی گفت: تقويت كارآفرينى در ايران در قالب سياستهائى قابل اجراست که حاصل تعامل میان دولت، بخش خصوصی و نهاد مدنی باشد.

مهدیون جذب نيروهاى كارآفرين و‌تسریع روند عضويت و نگهداشت اعضا به منظور شبکه سازی و‌گسترش ارتباطات و‌معرفی الگوهای کارآفرین را از سیاست های انجمن دانست و بر قابليتهاى استان گلستان برای رسيدن به هدف انجمن كه توانمند سازى زنان و‌ ترویج و توسعه کارآفرینی زنان است، تأکید کرد.

✅پس از آن به دعوت مجری آقاى قوانلو مديركل صنعت، معدن و تجارت استان پشت بلندگو‌قرار گرفت و پس از تشكر و خوشامدگویی خدمت مهمانان تهرانی حضور زنان کارآفرین در برنامه را ستود و آن را نشانه رشد و‌یالندگی اقتصادی آنان دانست.

قوانلو‌ درصد مشاركت زنان در ايران را حدود ١٦.٤٪‏ دانست در حاليكه درصد مشاركت مردان بالاى ٦٠٪‏ است و يكى از مشكلات معيشت به همين دلیل است.

وی افزايش مشاركت اقتصادی زنان را با ايجاد تغيير توسط زنان ممکن دانست که با آموزش و فرهنگ سازى توسط تشكلهاى مردمى بايد اين اتفاق بيفتد.

وی گفت: ما به دنبال افزايش سهم مشاركت زنان در حوزه مديريت در حد ٣٠٪‏ هستيم.

رئيس اداره شهرستان را از بانوان گذاشته ايم. اين استان جزو استانهاى پيشرو در مورد زنان است. و بانوان بايد خودشان را در حوزه مديريت نشان دهند.

نرخ مشاركت اقتصادى استان ٤٤٪‏ در سال ٨٤ بود و در سال ٩١ به ٣٦.٥٪‏ كاهش پيدا كرد.

در حاليكه ٨٢،٠٠٠ نفر به تعداد افراد جوياى كار اضافه شده بود، تعداد افراد فعال در بازار كار از

٥٧٠،٠٠٠ نفر به ٤٨٢،٠٠٠ نفر كاهش پيدا كرد.

٦٥،٠٠٠ نفر از تعداد شاغلين در زمان رياست جمهورى احمدى نژاد از تعداد نفرات خالص شاغلين كم شد.

درصد مشاركت زنان در انتهاى دولت خاتمى (سال ٨٤) ٢٤٪‏ بود.

اين درصد در انتهاى دوران احمدى نژاد به ١٤.٢ كاهش پيدا كرد. و‌تعداد

١٦١،٠٠٠ به ٩٧،٠٠٠ نفر كاهش پيدا كرد و از چرخه اشتغال خارج شدند.

امروز اين عدد به بالاى ١٦٪‏ در استان گلستان رسيده است.

جمعيت زنان صاحب اشتغال به ١٠٧،٠٠٠ نفر افزايش پيدا كرد. نزديك به ٤٥،٠٠٠ نفر افزايش در زمان روحانى (طبق آمار رسمى مركز آمار)

اكنون درصد نرخ رشد بانوان دنبال اشتغال از مردان بيشتر است. اين وظيفه زنان كارآفرين است كه با ورودى بازار بانوان شرايط را مهيا كنند.

كمك زنان كارآفرين به اشتغال براى بانوان بسيار مهم است. چرا كه مشاركت زنان در پايان برنامه ششم بايد به ٢٠٪‏ برسد.

✅سخنران بعدی مراسم بانویی کارآفرین از دیار مردمان سخت کوش ترکمن بود؛ آی جان عبادی که کودکی اش را در شبه خانواده بهزیستی گذرانده بود و نوجوانی اش را به دستفروشی در مترو. و حالا او‌زنی است کارآفرین در حوزه صنایع دستی و‌بیش از ۲۰ زن تحت پوشش بهزیستی برای او ‌در تولید محصولات چرمی کار میکنند. آی جان قصه زندگی اش را با بغض تعریف کرد و قصه کسب و‌کارش را با افتخار بیان کرد تا الگویی باشد برای دختران ایران زمین.

✅دکتر غفاری مدیرکل امور زنان و‌خانواده استانداری گلستان دیگر سخنران مراسم افتتاحیه دفتر انجمن در گلستان بود که پس از تقدیر از انجمن و موسسین و‌مدیرانش برای موفقیت دفتر آن در استان آرزوی موفقیت کرد. وی ظرفیت استان و قابلیت زنان آن را برای کارآفرینی بسیار بالا ذکر کرد و بالاتر بردن اعتماد به نفس زنان، اهمیت دادن به مطالبه گری و بهره گیری از فضای دیجیتال برای کسب و‌کارهای نوین را برای زنان لازم دانست و تأکید کرد امروز بسیاری از کارها از راه دور و از خانه میسر است.

✅خانم هادی پور مدیرعامل کانون جهان دیدگان نیز در این مراسم با ابراز خشنودی از میزبانی کانون، به شرح چگونگی تأسیس و ذکر فعالیت ها و خدمات آن برای سالمندان پرداخت.

وی از روند کند و سخت دریافت محوز از بهزیستی گله کرد و گفت ما تعدادى از بانوان بازنشسته هستيم كه ١٢ سال است با هم كار مى كنيم و‌ پس از ۵ سال دوندگی و تلاش موفق به دریافت مجوز بهزیستی برای تأسیس کانون شدیم و‌اینک ترويج كار تيمى در كنار پويا شدن و توانمند شدن سالمندان از برنامه هاى اصلی ماست.

✅خانم حکیمی مدیر و‌موسس مدرسه طبیعت نیز از فعالیت های خود که ابتدا به نام کودک و ‌برای کودک آغاز شد سخن گفت. فعالیت هایی که به منظور فرهنگ سازی، با تأسیس مهد کودک و به دنبال آن مدرسه طبیعت منجر شد.

✅اجرای بسیار زیبای سرود توسط گروه جهاندیدگان حال و‌فضای برنامه را تغییر داد و‌ شادی و ‌شوری مضاعف به ارمغان آورد.

✅آنگاه فرشته سلیمانی، رئیس دفتر نمایندگی انجمن در گلستان تریبون را به دست گرفت تا از روند تاسیس این دفتر و‌کلیه اقدامات انجام شده توسط خود، دفتر انجمن و‌کمیته شعب و‌نمایندگی آن و‌نیز همکاران صدیقش در استان بگوید. وی سختی های راه را در برابر شیرینی به نتیجه رسیدن تلاش ها کوچک شمرد و‌اظهار امیدواری کرد این دفتر نمایندگی بتواند انجمن را در نزدیک تر شدن به اهدافش که همانا ترویج و‌توسعه کارآفرینی زنان است، مدد رساند.

✅حالا نوبت بانو‌ماهرخ فلاحی کارآفرین نمونه کشور بود تا باذلحنی شیرین و‌بیانی شیوا قصه زندگی و‌کسب و‌کارش بگوید.

فلاحی که بعد از بازنشستگى فعاليت کارآفرینی خود را در حوزه دامپروری، گاوداری صنعتی، شروع كرده و در اولين دوره جشنواره شيخ بهانى در اصفهان به عنوان كارآفرين برتر انتخاب شده است،

✅اولين ويژگى خود را مطالبه گرى مى داند كه آن را از سن ٥ سالگى با ابراز تمايل جهت مدرسه رفتن آغاز كرد. او در ١٧ سالگى ديپلم گرفته ازدواج كرد و وارد دانشگاه تهران شد. در آن زمان در كل دانشگاه ٣ دختر یعنی او ، دختر مرحوم بازرگان و دختر مرحوم طالقانى درس مى خواندند.

✅انتخاب شغل معلمی پس از فارغ التحصیلی و‌اشتغال به کار در مدرسه نابینایان که با سختی های خاص خود روبه رو‌بود، بخش دیگری از زندگی این بانوی کارآفرین را تشکیل می دهد.

✅اما بهار زندگی او در همان دوره بازنشستگی است که با موافقت همسرش، خانه خود را در شهر می فروشد و زمینی در روستا می خرد و‌کار دامپروری را آغاز می کند و‌ادامه و‌توسعه می دهد تا آن جا که با اصلاح نژاد گاوهایش میزان شیردهی آنان را…

st.

شروع نوشتن اینجا...

مهلت ارسال مقاله برای چهاردهمین همایش انجمن زنان کارآفرین
16 در 1397