تاریخچه هشتم مارس، روز جهانی زن
17 اسفند



 هشتم مارس، روز جهانی زن

نویسنده: خانم زهرا نقوی

 

هر سال ميليونها زن و مرد در اقصى نقاط جهان با برگزارى اجتماعات و گردهمائى روز هشت مارس را گرامى مى دارند.

زنان جهان در روز جهانی زن تلاش کرده اند تا این روز را به فرصتی برای انعکاس پیشرفت ها و دستاوردهای به دست آمده، و کنش های شجاعانه و نیز عزم راسخ زنان عادی که نقش موثرى را در تاریخ ایفا کرده اند تبدیل نمايند.

گرامى داشت اين روز به سال ١٨٥٧ برمى گردد روزيكه زنان كارگر  نساجى كتان در شهر نيويورك مبارزه اى را بر عليه شرايط كارى سخت و طاقت فرسا و دستمزد كم آغاز كردند.

بعد از انقلاب صنعتى و در اوايل قرن بيستم كارگران زن همراه با مردان در كشورهاى صنعتى وارد كارخانه ها و بازارهاى كارى شده بودند.  سال ١٩٠٨ كارگران نساجى زن در يك كارخانه بزرگ پوشاك براى اعتراض به شرايط بسيار سخت كارى و غير انسانى و دستمزد كم دريافتى دست به اعتصاب زدند. خاطره اين اعتصاب سازمان يافته و منظم براى كارگران نساجى باقى ماند و نارضايتى عمومى از اين شرايط براى زنان كارگر ادامه يافت. آغاز حرکت برای شکل گیری یک روز و اختصاص آن به زنان،  از دل اين فعالیت های اعتراضی در امریکای شمالی و سراسر اروپا نطفه بست.

نخستین روز جهانی زن در ایالات متحده در ٢٨ فوریه ١٩٠٩ برپا شد. سال ١٩١٠ دومين كنفرانس بين المللى زنان در دانمارك با حضور ١٠٠ زن از ١٧ كشور  برگزار و موافقت شد كه روى حقوق برابر زنان و حق راى زنان فعاليت شود. يكسال بعد براى اولين بار بالاى يك ميليون نفر در اتريش، دانمارك، آلمان و سوئيس درخواست استخدام بدون تبعيض جنسيتى و حق راى را نمودند. اعتصابات، راهپيمائى ها و ساير تظاهرات تا سال ١٩١٤ به وقوع پيوست گرچه هيچكدام در ٨ مارس اتفاق نيفتاد. سال ١٩١٤ روز جهانى زن در ٨ مارس كه يكشنبه بود برگزار شد و بعد از آن هر ساله اين روز گرامى داشته شد.

جنبش رو به رشد جهانی زنان، که با برگزاری چندين کنفرانس بین المللی زنان توسط سازمان ملل متحد جهان تعمیق یافته است، در تبدیل روز جهانی زن به صف آرایی و اعتراض در جهت دستیابی زنان به حقوق شان و مشارکت آنان در عرصه های سیاسی و اقتصادی یاری بسیار رسانده است. سازمان ملل هم از سال ۱۹۷۷ این روز را به عنوان «روز حقوق زنان و صلح بین‌المللی» به رسمیت می‌شناسد.

روز جهانی زنان در برخی از مناطق رنگ و بوی سیاسی خود را از دست داده و تبدیل به مناسبتی برای مردان شده تا عشق خود را به زنان بیان کنند و آمیزه‌ای از روز مادر و روز ولنتاین شده است. با این حال در مناطقی دیگر، اصل سیاسی و زمینه حقوق بشری که توسط سازمان ملل متحد تعیین شده، با قدرت اجرا می‌شود و آگاهی سیاسی و اجتماعیِ امیدوار کننده‌ای از مبارزات زنان در سراسر جهان به ارمغان می‌آورد.

در پاندمی کرونا زنان بیش از مردان در معرض آسیب های ناشی از کووید ۱۹ قرار گرفتند. این آسیب ها در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی  بوده و در بعد اقتصادی منجر به از دست رفتن کسب و کار یا اشتغال بخشی از زنان شد.، در دوران قرنطینه علاوه بر مسئولیت های قبلی زنان در خانه وظایف بیشتری را مانند آموزش به کودکان، ضد عفونی وسایل و خریدها، فشارهای ناشی از عدم ارتباط با دیگران، بیماری و عوارض جانبی آن بر دوش زنان قرار گرفت. از دست دادن پدران و مردان خانواده فشار اقتصادی و اجتماعی زیادی را به زنان وارد کرده که از بعد عاطفی و فشارهای روانی زنان را بسیار آسیب پذیر کرده است. به همین علت سال گذشته به عنوان ، “زنان در رهبری: دستیابی به آینده ای برابردر دنیای کووید ۱۹ نامیده شد. موضوع امسال رویکرد “عدالت جنسیتی امروز برای رسیدن به پایداری فردا” در نظر گرفته شده و بر نقش زنان و دختران در دنیا تاکید می کند، کسانیکه در سازگاری با تغییرات آب و هوایی  و برای ساختن آینده پایدارتر برای همه تلاش می کنند.


٨ مارس برابر با ١٧ اسفند روز جهانی زن
17 اسفند